Vad gör man?

Vad gör man när en av sina vänner säger rakt ut att hon tror att hon lider av ätstörningar? Hur ska jag reagera, vad ska jag säga? "Agera! Gör något!" skriker någon inom mig. Sist jag gjorde det, sist jag agerade bröt vännen kontakten med mig. Det är idag över ett år sedan. Den här vännen betyder för mycket för mig för att jag ska kunna riskera det. Jag vill hjälpa, jag vill skydda. Men jag vill inte förlora henne. Går det? Vad kan jag göra? Jag vill inget hellre än att hjälpa. Jag vet, och min vän vet, vad ätstörningar gör med människor. Vi har en gemensam vän som har anorexsia, med det visste jag inte förens det var försent. Nu undrar jag, är det här min andra chans?! Jag kommer ta den, det handlar bara om att våga satsa.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det enda du kan göra är att visa att du finns där när personen behöver dej. Det är svårt detta. Har haft kompisar som har/är beorende av aolkohol och droger. Men, det enda som hjälper är att dem måste förstå att dem behöver hjälp själva först, innan någon annan kan hjälpa dem. Om dem så måste nå botten. Tyvärr är det så. Om dem inte inser sina problem eller vill ta emot hjälp så går det inte att hjälpa personen. Det är hårt. Om man försöker hjälpa någon som inte vill ha hjälp, så kan det bli bakslag på det ist. Men hur som, bara personen vet att du finns där.

Lycka till!

2008-02-17 @ 11:15:36
URL: http://sandish.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0